Tuesday, March 16, 2010

mari jawab soalan random.

kat akhirat nanti who will be the first person to be given a "persalinan" by Allah?

soalan random tp jawapan dia ialah Nabi Ibrahim a.s. One of the reason sebagai penghargaan perjuangan dan pengorbanan tauhid Nabi Ibrahim a.s. Haih risaunya saya bagaimana nanti dengan perangai buruk yang makin menjadi-jadi.

Tempat atau peristiwa bila orang lupa keluarga, kawan-kawan, kaum kerabat dan segalanya?
Pertama: Al Mizan. ketika segala amalan ditimbang, segala product kita kecil spt zarah,besaaar seperti matahari atau sederhana besar spt volkswagen beetle yang telah kita buat di dunia dinilai Allah. Cuak tak? 
Kedua: ketika malaikat mengeluarkan "kitab". "Kitab" yang ada record seharian 24/7 kita semua. Alamak sedar tak ada camera dok tengok apa yang kita buat hari2 ni sedar tak isk isk? kantoi kantoi. Ada yang diberi kitab tu dgn tangan kanan, ada dengan tangan kiri. Tangan kanan tu syurga bestnyaaaaa ya Allah, tp yang kiri tu na'uzubILlah neraka. 
Ketiga: Ketika nak lalu Sirat. Sirat tu titian. Lebih halus dari rambut belah seribu, tajam ibarat mata pedang. Di bawahnya neraka, di hujungnyaa syurgaa. Cuba bayang suasana tu skang. Haa bayangan kawan-kawan tu, infinity lagi dasyat dari yang sebenar.  atau mungkin infinity lagi indah bagi penghuni syurga.

Apa tuu "as-sadaqatu junnah"?
junnah tu apa? junnah ni pelindung. tabir dari selaran api neraka. even half a tamr, ia tetap sadaqah ye kawan2. semoga that half a tamr will be our junnah di akhirat kelak. Sedekah. Sedekah. Jangan kedekut macam kuda. Nape kuda? Eleh mesti semua tau teka teki lame tu kan kan.


correct me if i'm wrong. sekadar igtn diri sendri yang lupanya jauh lagi banyak dri igt.
extracted from here. kalu demo pehe bahaso klate, jom dengar! :)

1 comments:

Deremind said...

saya akan berusaha menguatkan junnah saya. mari berusaha.

*super mengantuk stay up malam tadi arghh*

 

Blog Template by YummyLolly.com - RSS icons by ComingUpForAir